norelem wykorzystuje pliki cookie, aby móc optymalizować i nieustannie usprawniać stronę internetową. Dalsze korzystanie ze strony oznacza akceptację zastosowania plików cookie. Więcej informacji na temat plików cookie znajduje się wdeklaracji o ochronie danych osobowych.Wyrażam zgodę
Nowości

Dane techniczne prowadnic ślizgowych DryLin

Siły mimoosiowe
Aby optymalnie wykorzystać niewymagające konserwacji łożyska liniowe DryLin, zaleca się uwzględnienie kilku wytycznych. Ze względu na większe współczynniki tarcia niż w przypadku prowadnic kulkowych, należy liczyć się z większą siłą napędową. Na bieg i wyrabianie się prowadnic pozytywnie wpływają możliwie jak największe odstępy łożysk na jednej szynie praz możliwie niewielkie obciążenia chwilowe napędem i masą.
Bieg spokojny
Elementy ślizgowe z tworzywa, które poruszają się na szlifowanych wałkach lub szynach profilowych, pracują niemal bezgłośnie. W przeciwieństwie do typowych prowadnic kulkowych poziom hałasu nie wzrasta wraz z przyrostem prędkości.
Reguła 2:1
Jeśli w przypadku zastosowania liniowych łożysk ślizgowych nie zastosuje się reguły 2:1, dochodzi do nierównomiernego przebiegu ruchu lub nawet do zablokowania układu. Często pomocna jest już stosunkowo niewielka zmiana. Zasada ta nie jest zależna od obciążenia ani siły napędowej. Jest to efekt tarcia i zawsze dotyczy łożyska ustalającego.

Im bardziej napęd jest oddalony od łożyska ślizgowego, tym większe jest zużycie i wymagana siła napędowa. Jeśli odległość siły napędzającej od łożyska ustalającego jest większa niż dwukrotność odstępu łożysk (zasada 2:1), to w przypadku współczynnika tarcia statycznego wynoszącego 0,25 teoretycznie dojdzie do zakleszczenia prowadnicy.
Wskazówki konstrukcyjne
W przypadku stosowania systemów z dwoma szynami równoległymi jedna strona musi być wykonana jako łożysko osadzone przesuwnie. Dla każdego płożenia montażowego – poziomego, pionowego, czy bocznego – dostępne jest odpowiednie rozwiązanie z łożyskiem ustalającym i przesuwnym. Taki sposób montażu pozwala na uniknięcie utrudnionej pracy lub zakleszczenia się prowadnicy w przypadku odchyłek równoległości pomiędzy szynami.

Łożyskowanie przesuwne powstaje przez usunięcie statycznie niedookreślonych elementów ślizgowych. W kierunku przewidywanego błędu równoległości na szynie powstaje w ten sposób dodatkowy stopień swobody. Kompensacja błędów równoległości między zamontowanymi szynami w przypadku układu z łożyskiem ustalającym i przesuwnym możliwa jest w zakresie do maks. 0,5 mm. Podczas montażu należy zwracać uwagę, by luz łożyska przesuwnego był taki sam w obu kierunkach. Zalecane przez nas wykonanie układu z łożyskiem ustalającym i przesuwnym przedstawiono na rysunku obok.

Powierzchnie łączenia szyn i wózków prowadzących powinny być równe (np. powierzchnie frezowane), aby uniknąć naprężeń układu. Niewielkie nierówności na powierzchniach łączenia do pewnego stopnia (0,5 mm) można indywidualnie wyrównać ustawiając większy luz. Ustawianie luzu jest skuteczne tylko w stanie nieobciążonym.
Mój norelemE-mailhasło
Koszyk
Ilość artykułów: 0
Suma: 0,00 
do koszyka
Szybkie zamówienie/Sprawdź dostępnośćBezpośrednie zamówienie artykułu lub sprawdzenie dostępności.pokaż
Polska
Mapa strony Drukuj Poleć Top
Copyright © 2022 norelem. Wszelkie prawa zastrzeżone. telefon +49 71 45/206-44 do 45 ˇ faks +49 71 45/206-83